Plankorsning

Marknadens mest hållbara plankorsningskonstruktion i trä. LVL (Laminated Veneer Lumber) konstruktionen gör att vi kan utforma våra element kundbaserat för raka och kurviga banavsnitt. Våra plankorsningselement är godkända av Transportverket med hänsyn till spårets fästning och syll (sliper). Vår tillverkningsprocess möjliggör snabb anpassning till olika spårvidder, element-tjocklek samt flänsvikt. Vi tillverkar era CAD/3D ritningar för fortsatt CNC maskinarbetning enligt de instruktioner som vi gemensamt fastställt.

Speciella korsningar

Vi planerar era övergångskurvor, växelzoner samt eventuella snöskoterövergånar.  Plankorsningkonstruktionen kan skarvas up till 30 meter längd. Elementsponten samt gummitätningen överenskommes och planeras för individuell flänsränna.

När Trä?

Plankorsningskonstruktionen utformad i LVL är lämplig för sand och asfaltvägar där trafikvolymerna vanligtvis ligger under 2000 bilar om dagen. Den i Finland obligatoriska gummitätningen för flänsrännan ska alltid användas. Plankorsningskonstruktionen av LVL har monterats i Finlands järnvägsnät på nästan tusen ställen sedan 2008. LVL är alternativ även för normala plankorsningar på basis av jämförelsen av nettonuvärde.

Underhåll

Vinterunderhåll och snöplogning bör göras försiktigt ovanpå trädäck för att undvika mekaniska skador. Annars är LVL mycket hållbart utan kemisk ytbehandling. LVL elementen kan återanvändas. Om det är nödvändigt att göra räls, stockar eller spårstöd, kan lelementen snabbt tas bort och fästas igen efter arbete. Installation underlättas av att det centrala elementet väger mindre än hundra kilo per meter.

Leverans

Vi levererar plankorsningar som ett komplett monteringspaket från vårt eget lager enligt dina behov. Tillägg trädelar har vi också förankrings, fästdelar, flänsgummi, plywood för correct höjd och gummidelar för betongslipor. De vanligaste delarna finns i vårt lager för snabba leveranser.

Rainy day and untreated wood slab
Pieksämäki, Finland
Masku, Finland, 10 years old crossing slab installed in 2008 and photographed 2018.
Tram and road crossing in Hervanta installed 2019. Rail curve radius only 25 meters.

Plankorsning förändring:

Sidan uppdaterad 14.7.2020