Tasoristeys

Puiset tasoristeyskannet LVL (Laminated Veneer Lumber) tuotteesta työstettynä kohdekohtaisesti sekä suoriin- että kaarteellisiin rataosuuksiin. Jokainen kansi suunnitellaan CAD-ohjelmalla 3D kuvana CNC-työstökoneelle. Sunnittelussa huomioidaan liikenneviraston (Väylä) ohjeet, kiskopaino, kiskon kiinnitys ja pölkkytyyppi. Kansi toimitetaan yhdenmittaisena saumattomana elementtinä aina 15 metriin saakka.

Erikoistapaukset

Myös siirtymäkaari-, moottorikelkka- ja vaihdealueet onnistuvat tällä uudella tekniikalla. Jatkosliitoksella pystymme valmistamaan esim. kuormausalueille jopa 30 metriset kannet. Pontit elementtien reunoihin on suunniteltu käytössä oleville laippaurakumeille, jotka valitaan kiskopainon mukaan.

Milloin puukansi?

LVL tasoristeys soveltuu hiekka- ja asfalttiteille, joissa liikennemäärät pysyttelevät pääsääntöisesti alle 2000 auton vuorokaudessa. Kannen pinta on saumaton ja hyvin kulutusta kestävä. LVL-kansi on erittäin kustannustehokas myös pelto-, metsä- ja yksityisteille. Laippaurakumi on pakollinen suomen sääolosuhteissa. Se estää lumen, jään ja hiekan kertymisen kiskon ja elementin väliin. Ristiinliimattu viilurakenne estää kannen turpoamisen kosteissa sääolosuhteissa. LVL tasoristeyksiä on asennettu Suomen rautatieverkostoon jo lähes 1000 kappaletta vuodesta 2008 alkaen.

Kunnossapito

Talvikunnossapito ja lumen auraus pitää tehdä varovaisesti puukansien päältä, jottei pinta mekaanisesti vahingoitu. Muuten LVL on erittäin kestävä, ilman kemiallista pintakäsittelyä. LVL kansia voidaan käyttää uudelleen. Jos kiskoja, pölkkyjä tai radan tuentaa on tarpeen tehdä, voidaan kansi nopeasti irrottaa ja kiinnittää uudelleen työn jälkeen. Asennusta helpottaa se, että keskielementti painaa alle sata kiloa metriltä.

Toimitus

Toimitamme LVL kannet valmiina asennuspakettina omasta varastostamme tarpeenne mukaan. Puuosien lisäksi meiltä löytyy ankkurit, kiinnitysosat, laippaurakumit  ja korokekumit betonipölkylle. Yleisimmät osat löytyy varastostamme nopeisiinkin toimituksiin.

Sateinen päivä
Pieksäelle kansi asennettu ja kuvattu 2018
Maskussa 10 vuotias LVL kansi asennettu 2008 ja kuvattu 2018.
Raitiotie Hervannan varikolla. Kansi asennettu 2019 rataosuudelle, jossa mutkan säde vain 25 m.
Asemalaiturien välinen matkustajakäytävä

Tasoristeyksen vaihto kuvasarjana:

Sivu päivitetty 3.3.2022